De Social Media staan vol met tips voor ondernemers:

Schrijf een ondernemersplan. In zo’n plan leg je de grote lijnen van je bedrijf vast. Je visie en je missie, de markt, de middelen, de manier waarop je klanten werft. Met een goed plan vergroot je de kans op een financiering en breng je in kaart wat er nodig is om je bedrijf tot een succes te maken.

Allemaal waar, maar is ook je telefonische bereikbaarheid goed geregeld?

Zorg dat je website vindbaar is in zoekmachines. Via ingenieuze methodes maak je het mogelijk dat jouw website met de juiste trefwoorden en slimme content boven in de zoekmachines voorkomt. Al dan niet geholpen door vaak kostbare campagnes is het de kunst dat jouw bedrijf makkelijk gevonden wordt op het internet.

Allemaal waar, maar is je bedrijf ook telefonisch bereikbaar?

Maak een account op Facebook, Twitter, LinkedIn etc. Ook weer een manier om via het internet goed gevonden te kunnen worden en om informatie over je bedrijf te delen. Als je dit goed aanpakt groeit het aantal volgers en daarmee ook het aantal mogelijke ambassadeurs voor je bedrijf. Met flitsende posts voorzien van foto’s, of blogs waarin je je kennis deelt maak je mensen geïnteresseerd voor jou product of dienst.

Allemaal waar, maar kunnen belangstellenden jou ook telefonisch bereiken?

Bezoek netwerkbijeenkomsten, gevolgd door tips om beter te netwerken. Hoe raak je in gesprek met potentiële klanten, hoe zorg je voor een goede eerste indruk en hoe zorg je dat ze je niet meer vergeten. Gewapend met adviezen maak je van elke netwerkgelegenheid een kans.

Allemaal waar, maar als men werkelijk meer wil weten over jouw bedrijf, ben je dan telefonisch bereikbaar?

En dan word je gebeld…

Als je alle middelen ingezet hebt om als bedrijf vindbaar te zijn, om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe klanten, dan kan het niet uitblijven dat men op een goede dag contact met je opneemt. Hoe ernstig is het dan dat je niet telefonisch bereikbaar bent? Bijvoorbeeld omdat je al met een ander in gesprek bent, of omdat je in een belangrijk overleg zit. Of je bent net die leuke training aan het geven. Of omdat je gewoon in de supermarkt of op het schoolplein staat, want het gewone leven gaat natuurlijk ook door.

Die klant waar je zo je best voor hebt gedaan met je plan, je site en je netwerk, die hoort nu je voicemail, of misschien wel helemaal niets. Met een beetje geluk belt hij later nog eens, maar misschien heeft hij bij je concurrent wel direct contact. Al je zorgvuldige voorbereidingen worden direct teniet gedaan door slecht- of niet bereikbaar zijn!

Hoe zorg je er nu voor dat je bedrijf altijd telefonisch bereikbaar is, zonder dat je daar extra personeel voor inzet of zonder dat je zelf in de knoop raakt met je andere werkzaamheden? Zet hiervoor een professionele antwoordservice in. Een telefoonservice die, op momenten dat het jou niet schikt, de gesprekken voor je aanneemt. De gesprekken worden aangenomen met jouw eigen bedrijfsnaam, en de telefonistes handelen de vragen af volgens jouw instructies. Jij kunt dan terugbellen wanneer het jou uitkomt.

Goede telefonische bereikbaarheid is het sluitstuk van je marketingplan, zorg dat het geregeld is!