Met de meeste van onze klanten hebben wij een betrokken samenwerking. Om adequaat te kunnen anticiperen op hun bellers is het nodig dat wij goed geïnformeerd zijn over de bedrijfsactiviteiten. Hier gaat vaak een uitgebreide intake aan vooraf, regelmatig ook in de vorm van een bezoek aan het bedrijf. Een ondernemer geeft niet zomaar de telefoon van zijn bedrijf uit handen en dat begrijpen wij heel goed.

Toch gebeurt het wel eens dat een samenwerking anders verloopt dan verwacht. Zo werden wij benaderd door een grote autodealer uit onze woonplaats met de vraag of ze de telefoon mochten doorschakelen. Door omstandigheden moest het snel geregeld worden en ze stuurden per omgaande het getekende inschrijfformulier in, met een uittreksel van de KvK en instructies voor de telefonistes. We gingen dezelfde dag nog voor ze aan de slag.

Opvallend was dat wij veel telefoongesprekken voor ze binnenkregen over onbetaalde rekeningen en over afspraken die ze niet nagekomen waren. De bellers werden steeds bozer. Daarbij kwam ook nog dat ze onze eigen facturen voor de antwoordservice niet betaalden.

Op een dag kregen we een telefoontje van de Politie, met de vraag waar wij al die computers die wij wel gekocht hadden, maar niet betaald,hadden opgeslagen. Wij hebben uitgelegd dat wij niet het bedrijf zelf waren,maar ingehuurd om de telefoon te beantwoorden en dat wij dus ongewild onderdeel bleken te zijn van criminele praktijken. De organisatie was helemaal niet de autodealer, daar gaven ze zich alleen maar voor uit. Een uittreksel van de KvK kan iedereen opvragen en dat hadden ze voor dit doel schaamteloos gebruikt. Ze gebruikten ons kantoor en de ‘geleende’ bedrijfsnaam als dekmantel.

In overleg met de Politie maakten wij niet direct bekend dat wij inmiddels op de hoogte waren. Wij hebben contact gezocht met de organisatie en gevraagd wanneer ze nou eens onze rekeningen gingen betalen. Er werd ons toegezegd dat ze diezelfde week zouden langskomen om contant te betalen. Op de dag dat ze zouden komen stond de Politie verdekt opgesteld in de straat, zodat ze konden optreden als het bezoek zich aan zou dienen. Helaas is er niemand verschenen en weten wij niet of deze types ooit gepakt zijn. Vanaf die dag hebben wij de telefoonlijn afgesloten voor deze organisatie.

Gelukkig was dit een incident, maar het heeft ons geleerd om alert te zijn op dit soort praktijken. Met deze ervaring in ons achterhoofd zijn wij zeer terughoudend als een nieuwe klant ‘zomaar’ zonder al teveel instructies wil doorschakelen.