Single Blog

Thema januari 2019 – Opruimen

Rommel om je heen lijkt misschien onschuldig. Schijn bedriegt want rommel kost je energie. Rommel geeft prikkels en die ervaar je eigenlijk de hele dag door. Te veel prikkels veroorzaakt chaos en je raakt overprikkeld. Overprikkelingen uit zich vaak in vermoeidheid, slechte concentratie of zelfs depressie. Om dit te voorkomen is het belangrijk je leven in te richten. Het opruimen kan ook erg ontspannend zijn.  Wanneer jij je huis aan het opruimen bent ben je onbewust ook je hoofd aan het opruimen. Ook al ben je van nature geen opgeruimde type, je zult merken dat dit een voldaan gevoel geeft.

Voordelen van het opruimen in het huis:

  • Je hoeft niet meer te zoeken waar je ‘iets’ gelaten hebt, dit scheelt je tijd en stres.
  • Het geeft rust en zorgt voor ontspanning
  • Je wordt er blij van als het opgeruimd is
  • Je slaapt beter in een opgeruimd huis/slaapkamer
  • Het bespaart je tijd in het huishouden
  • Je kunt mensen spontaan langs laten komen zonder schaamte.
  • Je hebt letterlijk geen blokkades meer in huis.
  • Je huis lijkt groter.

Voordelen van het opruimen van je bureau

  • Nooit meer zoeken naar spullen of papieren
  • Je krijgt inzicht wat de belangrijkste en meest urgente dingen zijn om te doen
  • Een lee/opgeruimd bureau zorgt voor rust in je hoofd
  • Je gaat efficiënter werken
  • Je krijgt een hogere productiviteit omdat je minder afgeleid wordt
  • Een opgeruimde omgeving zorgt er ook voor dat je sneller weer opruimt omdat het sneller opvalt als iets rondslingert.

Tips voor een opgeruimd hoofd

  • Gebruik de uit knop. Onderzoekers van de universiteit van Londen ontdekten dat de invloed van constant bereikbaar zijn via de telefoon en e-mail net zo verstorend voor je functioneert als een nacht je slaap missen. Druk af en toe op de uit knop zodat je ook rust krijgt in je hoofd. De wereld draait ook door zonder dat je je WhatsApp leest.
  • Concentreer je op een taak. Schakelen tussen twee taken verlengt de totale tijd die je nodigt hebt voor die twee taken met 40 procent. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen met een kantoor baan elke drie minuten van taak wisselen. De hersenen hebben dan tijd nodig om zich aan te passen. Probeer je op een taak te focussen. Een email beantwoorden of een telefoongesprek verwerk maar niet beide tussendoor. Dat kost uiteindelijk meer tijd.
  • Leer realistisch inschatten. Het blijkt dat wij vaak onderschatten hoeveel tijd we nodig hebben voor een bepaalde taak. Als je moet inschatten hoe lang je voor iets nodig hebt probeer dan het dubbele in te schatten van wat jij denkt zodat je niet structureel in tijd nood zit.
  • Plan je werkdag. Ga voor jezelf na wanneer jij het meest fris bent gedurende de werkdag. Bewaar dat moment voor de moeilijkste/belangrijkste taken. Voor veel mensen zal dit in de ochtend uren zijn. Ga daarnaast ook voor jezelf na wanneer jij het minste productief bent gedurende de werkdag en plan daar de taken die minder concentratie vereisen. Bijvoorbeeld het verwerken van de email.

Tips voor een opgeruimd huis.

  • Durf weg te gooien. Een verraderlijke gedachten is ‘’Dat komt nog wel eens van pas’’ maar als je eerlijk tegen jezelf bent is de kans groot dat dat toch niet gebeurd. Bovendien kun je de meeste spullen opnieuw kopen als je het echt nodig hebt.
  • Begin met een positieve instelling. Houd uzelf voor dat als eenmaal alles opgeruimd is dat je beter de weg kan vinden en sneller iets pakken makkelijker wordt. Opgeruimde spullen nemen veel minder ruimte in beslag dan slordige verspreide spullen. Uiteindelijk omdat alles er netjes en geordend uit ziet heeft u ook meer rust in uw hoofd
  • Beperk uw taken. Het idee dat uw hele huis in een keer aan kant moet weerhoudt u waarschijnlijk van opruimen. U kunt beter uw taken beperken tot een kamer of een kast opruimen. Tijdens het opruimen zet u bijvoorbeeld drie dozen neer. Een voor de dingen die weer netjes in die kast of kamer terug moeten. een voor de dingen die ergens anders opgeruimd moet worden en een voor alle dingen die weggegooid moeten worden. Pas als u klaar bent met opbergen mag u de spullen in de andere twee dozen weggooien of op een andere plek zetten.
  • Zorg voor routine.

Alles wat we uit routine doen kost minder energie.  Breng 5 routines aan op de rommeligste plekken in huis. Bijvoorbeeld:

  • Elke avond spullen van de bank halen.
  • Na het ontbijt de tafel helemaal leeghalen.
  • Elke ochtend de bedden opmaken.
  • Oude kranten direct opbergen.
  • En flessen elk weekend wegbrengen.

Maak van deze kleine taken een gewoonte en u zult zien dat er meteen minder spullen om op te ruimen zijn.

Tips voor een opgeruimd bureau

  • Ruim de pennen en potloden op die je niet nodig hebt. Zorg ervoor dat de pennen en potloden niet rond slingeren op je bureau maar stop ze in een bak of beker. Alle pennen die het niet meer doen gelijk weggooien en je hoeft ook geen 10 pennen op je bureau te hebben. Een paar is meer dan genoeg.
  • Geef je oplaadstation een plek. Maak op je bureau een plek of la waar je al je opladers en andere elektronische gerei  Zo heb je alles bij elkaar en kan je het snel terug vinden.
  • Order jouw bureauladers en postbakjes. Jouw bureaulades en postbakjes zullen ondertussen wel overlopen van alle papieren en notities. Plan voor jezelf een opruimbeurt in. Gooi alles weg wat je niet meer nodig heb en sorteer de rest op wat bij elkaar hoort. Alle minder belangrijke dingen plaats je in je laadjes en alles wat je snel bij de hand nodig hebt doe je in je postbakjes.
  • Geef alles een vaste plek. Als je alles opruimt is het fijn als je alles op vaste opbergplek zet. Zo voorkom je dat je lang moet zoeken naar iets wat je misschien direct tijdens het telefoongesprek nodig hebt. Zorg er ook voor dat de prullenbak vlakbij je bureau zit zodat je ook gelijk dingen kan weggooien die afgehandeld zijn of die je niet meer nodig hebt.
Deel artikel :