Tips voor een klantvriendelijk telefoongesprek

Het voeren van een telefoongesprek is een dagelijkse bezigheid. Lees onderstaande tips eens door en doe er je voordeel mee in het eerstvolgende gesprek. Je zult zien dat het werkt!

  • Praat met een glimlach, dit heeft een positieve invloed op je stem. Het moto van élitel is niet voor niets: een glimlach hoor je door de telefoon!
  • Bepaal het doel van je gesprek en bereid je voor door o.a. een belafspraak te maken, je aanpak te bepalen en je gesprekspartner in kaart te brengen.
  • Bel op een rustige plek zonder al te veel achtergrond geluiden.
  • Zorg dat je pen, papier en je agenda bij de hand hebt.
  • Onthoud of noteer de naam van je gesprekspartner en noem zijn/haar naam in het gesprek.
  • Spreek duidelijk en niet te snel.
  • Vertel het doel van je gesprek, concreet – kort – specifiek, waarna het gesprek op gang komt.
  • Luister geïnteresseerd en maak eventueel aantekeningen.
  • Geef af en toe een samenvatting van hetgeen er is besproken.
  • Vraag door als de boodschap niet geheel duidelijk is.
  • Vertel wat je gaat doen en wanneer: terugbellen, bevestiging van de gemaakte afspraken sturen.
  • Geef inhoud aan je afscheid. Vraag of er nog vragen zijn, bedank voor het gesprek en wens je gesprekspartner een prettige dag.
  • Bevestig gemaakte afspraken via de e-mail.
  • Kom deze afspraken ook na!