Met wie spreek ik?

Toen we in 2009 startten met élitel waren we helemaal klaar voor het voeren van goede gesprekken voor onze klanten. Veel waren dat er natuurlijk nog niet in het begin, dus we waren heel blij dat de telefoon begon te rinkelen.

 

Al snel kwamen we echter tot de ontdekking dat niet iedereen voor ons of voor onze diensten belde. Zonder te luisteren naar de naam waarmee wij de telefoon opnamen, begonnen onbekende mensen hele verhalen over hun hypotheek, over een kapotte pinpas of over hun verzekering. Meerdere keren per dag moesten we uitleggen dat wij niet de Rabobank waren en dat we ze niet konden doorverbinden met de juiste financiële afdeling. Soms bleven mensen gewoon doorpraten en moesten we ze onderbreken om ze ervan te overtuigen dat ze echt een ander nummer moesten bellen.

 

Het moet slijten

Enkele jaren voor de start van onze onderneming had de Rabobank in onze regio een ander telefoonnummer gekregen. Het vrijgekomen nummer werd uitgegeven aan het nieuwe bedrijf

élitel. Maar het voormalige telefoonnummer stond natuurlijk nog op oude bankafschriften, brieven en polissen. Of in de contactlijsten van mobiele telefoons en in ouderwetse telefoonklappers. Het duurt heel lang voordat dit uit de systemen verdwenen is.

 

Om deze bellers te helpen gaven wij ze direct het goede nummer. We hebben ook contact gehad met de Rabobank, maar zij konden ook niet veel meer doen dan hun nieuwe nummer goed communiceren. Verder moest het maar gewoon ‘slijten’.

 

Hoort u wat ik zeg?

Het leerde ons overigens wel dat veel mensen niet echt luisteren hoe de telefoon opgenomen wordt: élitel klinkt toch echt heel anders dan Rabobank.

 

Tot op de dag van vandaag kun je ons telefoonnummer nog altijd op internet terug vinden als het nummer van de bank. Maar gelukkig worden de onbedoelde gesprekken steeds zeldzamer. Misschien komt er nog eens een dag dat we écht voor de Rabobank mogen opnemen….