Telefonistes en secretaresses – laat je niet om de tuin leiden!

We hebben er allemaal ervaring mee: handige truukjes van telemarketeers om de juiste persoon aan de telefoon te krijgen voor hun verkoopverhalen. Door op een onopvallend slimme manier een vraag te stellen proberen ze je de naam te ontlokken van een decisionmaker van het bedrijf.

“Mag ik van u de persoon die verantwoordelijk is voor de marketing binnen uw organisatie?”

Al gauw ben je dan geneigd om te zeggen: “Oh, dat is mevrouw De Vries.” En al wil je vervolgens de betreffende persoon afschermen door te zeggen dat zij niet aan de telefoon kan komen, de marketeer heeft dan al een belangrijke stap gezet. Hij zal vervolgens aangeven dat hij zelf niet teruggebeld kan worden omdat hij alleen uitgaande lijnen heeft en biedt aan om zelf op een ander moment nog een keer terug te bellen.

Bij de volgende gelegenheid dat hij belt, zal de marketeer direct vragen naar mevrouw De Vries. Door de overtuiging waarmee hij dit doet, krijg jij de indruk dat de beller mevrouw De Vries goed kent. Sommige marketeers kijken zelfs eerst op de website om zodoende ook nog aan een voornaam te komen en vragen zonder schroom: “Mag ik Karin de Vries spreken?” Het lijkt hierdoor net of hij mevrouw De Vries al vaker gesproken heeft en al op hele goede voet met haar staat. Waarom zou je deze persoon dan niet doorverbinden met mevrouw De Vries?

Al bij het eerste telefoontje zou je alert moeten zijn op de poging om aan een naam van een contactpersoon te komen.

“Mag ik van u de persoon die gaat over de vaste telefonie?”

Jij vraagt dan bijvoorbeeld: “Mag ik vragen of u iets specifieker wilt zijn, waar gaat het over?”

“Wij mogen een speciale aanbieding doen ten aanzien van het abonnement.”

Jij kunt dan antwoorden dat de betreffende persoon op dat moment niet beschikbaar is en noemt nog altijd geen naam, maar je zou kunnen vragen:

“Is het misschien mogelijk dat u de informatie over uw aanbieding per mail aan ons zendt?’’

Soms gaat de marketeer hier op in, en let op: Hier probeert hij dan opnieuw via het e-mailadres aan de contactgegevens van de juiste persoon te komen. Je kunt dit omzeilen door het info mailadres te geven en te laten weten dat zijn bericht wel bij de betreffende afdeling terecht zal komen. Vaak haakt de marketeer hier ook af, omdat het systeem niet toereikend is voor het sturen van mails.

Geef niet te snel informatie van je bedrijf prijs.

Als de beller blijft vragen om een naam, weiger dan gerust. Een naam die eenmaal in een bestand staat, wordt telkens opnieuw gebruikt om een ingang te vinden voor een verkooppraatje.