Hoe het begon

élitel bestaat 10 jaar. Maar mijn ervaring met telefonische antwoordservice gaat meer dan 20 jaar terug. In 1997 schreef ik mezelf in bij het Handelsregister als freelance secretaresse. Ik werkte voor verschillende opdrachtgevers, vanuit mijn kantoor aan huis, maar ook op locatie.

 

Eén van deze opdrachtgevers vroeg mij of ik, als ik toch thuis aan het werk was, zijn telefoon kon aannemen als hij op pad was. Die schakelde hij door en ik moest dan met zijn bedrijfsnaam opnemen. Zo gezegd zo gedaan. Zo ontstond het idee om dit bij meer bedrijven aan te bieden, want ja, als je tóch bij die telefoon moet blijven.

 

In het pinksterweekend van 1998 besloot ik om hier mijn core business van te maken. Na een onderzoekje in de Gouden Gids bleken er al diverse bedrijven te bestaan die antwoordservice aanboden en zo verzamelde ik de informatie die ik nodig had om zelf te starten. Ik investeerde in een telefooncentrale en extra ISDN-lijnen en een fax, hiermee was ik volledig uitgerust voor de job.

 

De eerste gesprekken

Binnen enkele dagen werd ik gebeld door KPN: Ik had toch net extra lijnen aangeschaft voor een antwoordservice? Ze hadden een klant voor me, een bedrijf uit mijn eigen woonplaats dat ging verhuizen en dat daardoor een paar dagen niet bereikbaar zou zijn. Dat zorgde voor een flitsende start.

 

In het kleine display van de telefoon kon ik zien voor welk bedrijf er gebeld werd. Van elk aangenomen gesprek maakte ik handgeschreven notities op een zelf ontworpen formulier en aan het einde van de dag werden deze notities per fax verstuurd naar de klant. Voor die tijd was dat zeer modern!

 

Al snel daarna begon de automatisering. Computers en daarmee e-mail deden hun intrede. Er kwamen medewerkers bij, nog altijd in mijn kantoor aan huis. Totdat we hier uitgroeiden en we een kantoor moesten betrekken. We kregen een server en een netwerk. Daarmee waren we een professioneel bedrijf geworden!

 

De start van élitel

Door omstandigheden heb ik me in 2005 even helemaal teruggetrokken uit de business, maar in 2009 ging het weer kriebelen en richtte ik élitel op. Met de kennis en ervaring van de eerdere onderneming en de laatste ontwikkelingen in de techniek, kon ik starten met een geavanceerd systeem. De telefoon kon vanuit het beeldscherm bediend worden en alle gegevens die nodig waren voor een gesprek kwamen al bij het overgaan van de telefoon automatisch naar voren. Het zorgde er voor dat we efficiënter konden werken en nog beter konden anticiperen op de inkomende gesprekken.

 

Niet alles verandert

Inmiddels zijn we 10 jaar en heel veel ontwikkelingen verder. De techniek blijft veranderen, maar het werk heeft nog steeds dezelfde inhoud: het voeren van goede gesprekken voor onze opdrachtgevers, keer op keer. Mensenwerk; dat is waar wij onveranderd goed in zijn en waarom we er ooit mee begonnen zijn. Die specifieke kennis dragen we over op iedere nieuwe medewerker, nog net zoals in het begin.